OUTDOOR PLAYGROUND


Trainen in de buitenlucht!

STUDIO YOGA BREDA


Ruim 13 yogalessen per week

HEALTHY LIFESTYLE


Alleen de allerlekkerste smoothies, juices, salades van biologische, pure ingrediënten

Nieuws

  • WIE KOMT ER SPORTEN TIJDENS JOUW VAKANTIE?

    WIE KOMT ER SPORTEN TIJDENS JOUW VAKANTIE?

    Tijdens jouw vakantie hoeft je lidmaatschap niet ongebruikt in de kast te liggen.. Met het formulier in de App kun je ‘m tijdelijk aan een vriend(in) geven! Of je moeder, vader, tante.. Wie maak jij blij met dit cadeau?

  • Havermout: waarom is het nou zo bijzonder?

    Havermout: waarom is het nou zo bijzonder?

    Waar we een aantal jaar geleden nog massaal boterhammen aten als ontbijt, verschijnen er tegenwoordig steeds vaker havermoutontbijtjes op tafel. Variërend van pannenkoeken en papjes tot shakes, smoothies en overnight oats (en dat is dus ‘gewoon’: havermout die een nachtje in de koeling stond).

    Maar wat is havermout nou precies? Havermout komt van de graansoort haver. Wat veel mensen echter niet weten is dat er nog een heel proces aan vooraf gaat voordat de havermout uiteindelijk in de winkel ligt. De haverkorrels worden namelijk eerst gewassen en gepeld. Daarna worden ze verhit, in kleinere stukjes geknipt, gestoomd en vervolgens platgewalst om de uiteindelijke havermout te kunnen verkrijgen zoals we die in de winkel kunnen kopen.

    Niet alle bewerkingsprocessen vinden op dezelfde manier plaats, wat er voor zorgt dat er verschillende ‘soorten’ havermout verkrijgbaar zijn. Het verschil zit ‘m vaak in de kooktijd en bereidingswijze. Lees dus altijd goed de verpakking. Wanneer je de havermout bijvoorbeeld te kort kookt, heeft je lichaam meer moeite met het verteren ervan wat spijsverteringsklachten kan opleveren.

    Als je om je heen kijkt merk je het meteen, havermout wordt steeds populairder. Het wordt soms zelfs een ‘superfood’ genoemd, maar waarom? Omdat je er zoveel mee kan? Of omdat het relatief goedkoop is? Beide opties zijn waar, maar het heeft vooral te maken met het feit dat het eten van havermout een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen met zich mee brengt.

    • Het verlaagt je slechte LDL-cholesterol, houdt het goede HDL-cholesterol in stand en verkleint hierdoor het risico op hart- en vaatziekten.
    • Het bevat veel belangrijke vitaminen en mineralen die nodig zijn om je lichaam gezond te houden.
    • Het bevat veel voedingsvezels en zorgt daardoor voor een snelle en efficiënte stofwisseling en stabiliseert de bloedsuikerspiegel.
    • Het draagt bij aan een snellere en betere spieropbouw doordat het een hoge concentratie langzame complexe koolhydraten bevat. Dit zorgt ervoor dat de energie langzaam wordt afgegeven en geleidelijk wordt opgenomen in het bloed. Krachtsporters hebben hierdoor voor een langere periode genoeg energie.

    Het is ook niet voor niks dat havermout vroeger werd gebruikt als ‘krachtvoer’ voor paarden. Een andere ‘oude’ toepassing van havermout is het gebruik ervan ter behandeling van waterpokken. Wanneer je havermelk als een soort zelf op de waterpokken smeert, vermindert het de jeuk en huidirritatie. Havermout kun je heel makkelijk zelf maken door havermout in bijvoorbeeld een nachtje in een washandje te laten weken in water. Knijp vervolgens het washandje uit zodat er een soort havermelk overblijft.

    Na al die voordelen willen we natuurlijk graag wat lekkers maken! Daarom een recept voor ‘Pannenkoeken van havermout’ en ‘Peer met baked oats’.

     


     

    Havermout pannenkoeken met banaan

    Pannenkoeken als ontbijt kan altijd! Met die gedachte in het hoofd gaan we natuurlijk snel aan de slag met dit recept.

    Voor 1 persoon heb je nodig:

    ♥ 50 gram havermout
    ♥ 1 rijpe banaan
    ♥ 100 ml plantaardige melk of water
    ♥ 1 tl ahornsiroop
    ♥ Een snuf kaneel
    ♥ Een mespuntje bakpoeder

    Optioneel: geroosterde kokoschips en extra ahornsiroop

    Wat moet je doen?

    1. Snijd een klein stukje van de banaan in schijfjes voor de topping. Pureer de rest van de banaan met een vork.
    2. Voeg de havermout, kaneel, bakpoeder en ahornsiroop toe en meng het goed met elkaar.
    3. Voeg beetje voor beetje de melk of het water toe, totdat je een mooi pannenkoekenbeslag krijgt. Pas op met te veel in één keer toevoegen. Als het beslag te dun wordt, is het lastig om nog mooie pannenkoeken te bakken.
    4. Verhit kokosolie in de pan en bak de pannenkoekjes tot je beslag op is.
    5. Stapel de pannenkoekjes op, leg de schijfjes banaan tussen de pannenkoekjes erbovenop, giet er nog extra ahornsiroop overheen en top af met geroosterde kokoschips.

     


     

    Peer met baked oats

    In het kader van ‘weer eens wat anders’ is dit een recept voor havermout in een peer in plaats van peer in een havermoutpapje! Zo kun je met dezelfde ingrediënten voor een havermoutpapje toch weer iets anders op tafel toveren.

    Voor 1 persoon heb je nodig:

    ♥ 1 rijpe peer
    ♥ 1 rijpe banaan
    ♥ 40 gram havermout
    ♥ Flinke snuf kaneel
    ♥ Scheut amandelmelk
    ♥ 1 tl ahornsiroop
    ♥ Klein handje pecannootjes
    ♥ 1 el kokosrasp

    Wat moet je doen?

    1. Snijd een peer door de helft, verwijder het klokhuis en lepel hem uit, net zoals bij een flespompoen :) , maar haal er niet te veel peer uit anders is hij straks niet meer stevig genoeg. De overige peer gooi je natuurlijk niet weg. Je kunt er blokjes van snijden om dit vervolgens weer bij de volgende stap te mengen met de andere ingrediënten. Maar je kan het natuurlijk ook lekker opeten!
    2. Meng de rest van de peer met de havermout, banaan, amandelmelk en kaneel in een bakje tot je een papje krijgt .
    3. Vul beide peerhelften met dit papje en doe de peren 10 min op 180 graden in de oven.
    4. Serveer warm met ahornsiroop, kokosrasp en pecannootjes en geniet!
  • WINNING WINDOW!

    WINNING WINDOW!

    Ein-de-lijk!
    Het mocht, zoals vele van jullie weten, even duren….. ‘Het’ beroemde en beruchte raam in de fitness is vervangen!! HOERA!
    Deze fantastische gebeurtenis kunnen we natuurlijk niet zomaar aan ons voorbij laten gaan!

    WINACTIE!
    De komende 2 weken (t/m 11-8) mogen jullie bij het nieuwe stralende raam gaan poseren in jouw favoriete ‘fitnesspose’ =D. Bij het raam liggen leuke items om je foto helemaal af te toppen (natuurlijk mag je ook de met dumbells, kettlebells enz aan de slag..).

    Post je foto op Instagram @enjoy-sports-breda en/of Facebook @enjoysportswellnessclub met de tag #winningwindow en wie weet word jij de winnaar en zal je net zo stralen als het prachtige nieuwe raam..!